Szupervízió
Meglátni és megérteni magam, mások tükrében, tudatosan, rendszerben.
A szupervízió a megértés módszertana. Segít másik nézőpontból ránézni a saját és mások szakmai működésére, viselkedésére. Megfelelő távolságból vizsgálva, megtalálhatod szakmai problémáid tényleges forrását és azok megoldását.
A szupervíziót akkor ajánlom neked, ha elsősorban a helyzetértelmezés és az aktív megfigyelések foglalkoztatnak.
Kulcsszavak: jelenlét és megértés.
Mi a szupervízió?
A szupervízió egy tanácsadási forma, ami a szakmai személyiség építésével, karbantartásával foglalkozik az önreflexió fejlesztésén keresztül.
Szupervízió a szakmai személy, a kliens és a szervezet háromszögében valósul meg.
Fő témái: szakmai elakadások, szakmai szerepek/feladatok/funkciók tisztázása; együttműködés, kommunikáció biztosítása, fejlesztése; szakmai változások, új kihívások támogatása; kiégés megelőzése.
Mire jó a szupervízió?
- A munkahatékonyság növelésében támogat,
- A szakmai kapcsolatok (ügyfelekkel, kliensekkel, főnökkel, kollégákkal), együttműködések minőségének javításában játszik szerepet,
- Mentális-lelki egészség fenntartásához járul hozzá,
- A szakmai identitás, -önismeret fejlődését segíti,
- Támogat új kihívások megvalósításában, új feladatok ellátásában,
- Reflektív, tapasztalat-fókuszú: a szupervíziós folyamat „itt és most” tapasztalatainak összekapcsolása a saját szakmai tapasztalataiddal,
- A folyamat során a szakmai kompetenciák és a magabiztosság is fejlődik.
Egy-egy szupervíziós alkalom ún. esetből indul ki, amelyen közösen dolgozunk. A szupervízió egy folyamat, mely megegyezéstől függően általában 5 – 10 alkalomból áll.
Mi az eset?
A szakmai élethez köthető, konkrét esemény, melynek dimenziói:
- én és a kliensem
- én és a kollégám
- én és a főnököm
- én és a szervezetem
- én és a szakmám, karrierem